Linneväska med vridet blockhus

Det var ett tag sen det hände någonting här på bloggen. Tysklandsresan ställdes in på grund av sjukdom, men nu har symaskinen börjat gå igen. En väska var halvfärdig och under de senaste dagarna har den blivit klar ute på altanen i solens sken.

Åter igen hittade jag mönstret på Pinterest. Ett gratismönster som finns här. Jag har använt grundmönstret till själva väskan. På locket har jag gjort ett vridet blockhus som jag ritade upp på lockets mönsterdel. Som vanligt har jag stiff stuff som mellanlägg i hela väskan. Därför har jag quiltat fast tyget mot mellanlägget. I beskrivningen används ett påpressbart mellanlägg. Till fodret, baksidan av blockhuset och flärparna använde jag H200 som mellanlägg.

Linnetyget som jag använt är från en gammal duk som jag sparat. De andra tygerna är quilttyger i batik från samma serie. Jag är väldigt förtjust i dessa prickiga tyger. Här syns det vridna blockhuset i närbild.På baksidan gjorde jag en extra ficka. Den finns inte med på mönstret.Här är insidan på locket i linnetyg med magnetlåsen. Det finns en blixtlåsficka inuti väskan. Fick inte med den på bild.På gavlarna sitter en liten flärp med en d-ring. Axelremmen är av linnetyget och fäst med karbinhakar i d-ringen. Här syns också passpoalerna i det mörkare prickiga tyget.

Det känns som att det blir ytterligare en. Jag har fler gamla linnedukar…….

2 reaktioner på ”Linneväska med vridet blockhus

    • hulissyhorna 2018-05-17 / 19:40

      Tack! Den var inte så svår. Jag ville testa ett vridet blockhus, som gjorde locket lite roligare.

      Gilla

Lämna en kommentar